torsdag 17. februar 2011

Fred Fiedler


Fred Fiedler har også teorier om lederstiler. ”Lederens lederstil – eller ”personlighet” – viser til de indre motivene og behovene som påvirker hvordan hun eller han utøver sine lederfunksjoner. Det er viktig å huske at en leder gjennom sin måte å være på dekker et grunnleggende behov for å bli akseptert av andre mennesker og bekrefter sitt eget selvbilde.” (Håkonsen s. 209) En leder kan enten legge størst vekt på at gruppen får utført arbeidsoppgaver, eller at gruppen arbeider godt samen. Ledere har ulike verdier, avhengig av hvilke faktorer som betyr mest for dem. (Håkonsen s. 209)

”Lederstil blir av Fiedler vurdert ut i fra hvilken grad lederen liker eller misliker den ”minst foretrukne kollegaen” i gruppen.” (Håkonsen s. 209) Hvordan vil lederen emosjonelt reagere ovenfor personer som han eller hun ikke samarbeider så bra med? Hvis lederen viser at han/hun misliker en kollega i gruppen, blir han/hun oppfattet som en leder som synes det viktigste er at oppgavene blir gjort. Den mislikte kollegaen blir derfor en trussel mot lederens selvbilde og en trussel mot at gruppen får utført et skikkelig arbeid med det arbeidet som skal gjøres. Hvis lederen derimot viser at han/hun liker ”den minst foretrukne kollegaen”, blir han/hun oppfattet som en leder som synes at samarbeid og fellesskap er det viktigste. (Håkonsen s. 209)

Kilde:
Håkonsen, K. m.fl. (2002). Psykologi: utvikling og personlighet, mellommenneskelige forhold, opplevelse og erfaring. Oslo: Cappelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar