torsdag 17. februar 2011

Om ledelse

En leder må kunne påvirke og kontrollere gruppen sin. Lederens lederstil avhenger av flere faktorer, som for eksempel forholdet mellom lederen og medarbeiderne, oppgaven som medarbeiderne får, og autoritet hos lederen. Det er først og fremst autoriteten og tilliten som lederen har som påvirker hans/hennes innflytelse på gruppen. Når medarbeiderne opplever at lederen i stor grad bidrar til at de når målene sine, får de mer respekt og tillit hos lederen. (Håkonsen s. 209)

Ledelse er ikke en enveisprosess. Lederen både påvirker og påvirkes av de ansatte. En leder kan oppfattes forskjellig av ulike ansatte, og de kan reagere forksjellig på lederens atferd. I tillegg blir lederen påvirket av den gruppen hun eller han leder, slik at en leder kan oppføre seg forskjellig overfor ulike gruppemedlemmer. (Håkonsen s. 2011)

En har ofte bestemte forventinger til hvordan en leder skal være eller oppføre seg, og disse forventingene er der fordi vi har forestillinger om hva en leder er og hvordan en leders oppførsel skal være. Ofte har vi også forestillinger om den typiske lederen – prototypen. Hvis våre forestillinger om prototypen av en leder er at det er en eldre kvinne som er arrogant og streng, har vi lett for å vurdere en ung mann på en negativ måte, siden denne lederen bryter med de forestillingene eller forventningene vi har. Videre har vi veldig lett for å legge ansvaret for ulike situasjoner eller problemer på lederen og egenskaper verd lederen, selv om hun/han ikke har noe med situasjonen å gjøre. Lederen er alltid ”synlig”, og derfor er det enkleste å skylde på lederen hvis det oppstår situasjoner. (Håkonsen s. 2012)

Videre kan man si at ulike situasjoner stiller ulike krav til lederegenskaper og lederstil. Av og til kan kravene i situasjonen og lederens egenskaper og lederstil ikke passe, og ”En undersøkelse (Chemers m.fl. 1985) viser at ledere og ”feil” sted i langt større grad opplever stress og mistrivsel. De er mer syke og har større fravær fra jobben. Det er altså en nær sammenheng mellom den aktuelle situasjonen lederen står i, lederstilen og i hvilken grad lederen føler at han eller hun mestrer jobben sin”. (Håkonsen s. 211). Videre ser en at en leder er en del av de ansatte, og dermed blir han/hun påvirket av de prosessene som skjer innad i gruppen. Lederstilen til en leder er vanligvis ikke fastlåst, men blir påvirket av reaksjoner fra omgivelsene og hvordan lederen opplever at han/hun lykkes. Ledelse blir derfor en prosess, der lederen og de ansatte hele tiden påvirker hverandre. (Håkonsen s. 213) Det finnes likevel ulike former for ledelse, og jeg skal nå ta for meg tre typer: autoritær ledelse, demokratisk ledelse og verdibasert ledelse. Disse skal jeg ta for meg i de neste innleggene!

Kilde:
Håkonsen, K. m.fl. (2002). Psykologi: utvikling og personlighet, mellommenneskelige forhold, opplevelse og erfaring. Oslo: Cappelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar