torsdag 17. februar 2011

Visste du at?

Et eksperiment Lippit og White foretok seg, studerte de hvordan ulike ledelsesformer påvirket klubber for skolegutter. Noen ledere hadde autoritære holdninger, andre hadde demokratiske holdninger, og noen hadde en likegyldig holdning.

"I gruppen som hadde autoritær ledelse, var det lederen som organiserte gruppens aktiviteter. Lederen fortalte barna hva de skulle gjøre, og var ellers litt ”fjern” fra gruppen mens hans var opptatt av det som skulle gjøres. I denne gruppen var det mer aggressiv atferd mellom gruppemedlemmene enn i andre grupper, og større avhengighet av lederen. Barna i denne gruppen var mer selvorienterte, og det var mindre følelse av samhold i gruppen. Når lederen forlot rommet, stanset nesten all aktivitet. I gruppen som hadde demokratisk ledelse, ble alle aktiviteter og avgjørelser diskutert i gruppen, og barna fikk anledning til å velge hvem de ville være sammen med. I denne gruppen ble lederen et ”vanlig” gruppemedlem. Lederen var bedre likt enn i de andre gruppene. Atmosfæren i denne gruppen var mer verdig, og det var mer samhold. I den demokratiske situasjonen ble heller ikke gruppen i særlig grad påvirket av at lederen ikke var til stedet. I gruppen med likegyldig ledelse ble barna overlatt til seg selv, uten at lederen blandet seg inn i hva de holdt på med. I denne gruppen var det et stort behov for informasjon i gruppen. Lederen var godt likt, men barna brukte mye tid til lek og brukte mindre tid til oppgavene som skulle gjøres. I denne ledelsessituasjonen økte produktiviteten i gruppen når lederen forlot rommet." (Håkonsen s. 208)

Kilde:
Håkonsen, K. m.fl. (2002). Psykologi: utvikling og personlighet, mellommenneskelige forhold, opplevelse og erfaring. Oslo: Cappelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar